A klnbz vekben bevezetett vltozsok

1936 Alapmodell:. Ngyhengeres, lghts boxermotor. Lkettrfogata 985 cm3, teljestmnye 17,7 kW (24 LE), hengertmr 70 mm, a dugatty lkete G4 mm, srtsi viszony 5,6. Tolkerekes sebessgvltm: ngy fokozat elre a kvetkez tttelekkel: I.=3,2; IL=1,8; IIL=1,25; IV.=0,80. A ftttel mdostsa 4,428. A gyjtselosztn mechanikus centrifugl elgyjtsszablyoz van. Egytrcss, szraz tengelykapcsol. Mechanikus mkdtets fkek, a fkbettek fellete 408 cm2. A gpkocsi mretei: hosszsga 3990 mm, szlessge s magassga 1500 mm, a tengelytv - 2400 mm, az els kerekek nyomtvja 1284 mm, a hts kerekek nyomtva 1250 mm, a gumiabroncsok jellse 4.50-16. A menetksz gpkocsi tmege 600 kg. A legnagyobb sebessge 100 km/h.
1945 A motor lkettrfogata 1131 cm3, teljestmnye 18,4 kW (25 LE) 3300 1/min fordulatszmon. A hengertmr 75 mm, a lket 64 mm, a srtsi viszony 5,8. A sebessgvltmben az I. s a II. fokozat fogaskerekei egyenes fogazat totkerekek, a III. s a IV. fokozat ferdefogazsak. A fkbettek srld fellete 516 cm2. A gpkocsi mretei: hosszsga 4050 mm, szlessge 1540 mm, magassga 1500 mm, a gumiabroncsok jellse 5.00-16. A menetksz gpkocsi tmege 720 kg.
1949 Teleszkpos lengscsillaptk. A jobb oldali kormnyrudak csuklin jobb- s balmenet van. A sebessgvlthz knnyfm tvzetbl kszl. A mechanikus fk tttelt javtottk. A fkbowdenek manyag vdcsben helyezkednek el. Ktcsatorns ftberendezssel lttk el. A csomagtartfedl bowdennel az utastrbl nyithat. A Limousine export kocsiszekrnyt mgyanta alap lakkal dukkzzk.
1950 Rz-azbeszt hengerfejtmts. A szvcsvet s az elmelegt kamrt knnyfm tvzetbl kszlt fedllel bortottk. A htst termosztt szablyozza automatikusan. j autothermik dugattyk sz csapszegekkel. A kipufogszelepek felfekv felletre kemnyfm felletet hegesztettek. A szelepfszkek krm-nikkel aclbl kszlnek. t lapbl ll als s fels torzis rugk alkotjk a rugzst. Hidraulikus fkberendezse van. Az export kivitelt ktg kormnykerkkel szereltk fel.
1951 A motortest knnyfm tvzetbl kszl. A vezrmtengelyen lev fogaskerk az export kivitelben manyag. A ftrendszer vltozott.
1952 A karburtort gyorstszivattyval szereltk fel. Az els kerkfelfggeszts rugalmassgt nveltk (hat lapbl ll torzis rugk). A II. a III, s a IV. fokozat az export s Kabriolet kivitelben szinkronizlt. A hajtegysg rugalmasabb, hrompontos felfggeszts. A htskerk-felfggeszts rugalmassgt nveltk. A torzis rugk tmrje cskkent. Gumiabroncsok mrete 5.60-15., kerktrcsk mrete 4 J x 15. Mindkt ajt ablakai leereszthetk. Megerstettk s mdostottk a lkhrtk alakjt. j mszerfala van. A kilomterrt a mszerfal kzepre helyeztk. A fklmpk a hts helyzetjelz lmpkkal s a tolatlmpkkal kzs, mdostott alak hzban helyezkednek el. A hts lmpk s a fklmpk biztostinak dobozait a csomagtrbe ptettk. Az ablaktrlk mkdsi szgt nveltk. Az ablaktrlk a lellts utn automatikus alaphelyzetbe llnak. Az irnyjelz kapcsolt a kormnyrdra szerelt hossz kar mkdteti.
1953 Az els felfggesztsben nyolc lapbl ll als s fels torzis rugkat (egymsra helyezett ruglapok) alkalmaztak. A fkfolyadk-tartlyt a csomagtrbe helyeztk. Nagyobb a hts szlvd, kzpen nincs osztva.
1954 22,1 kW-os (30 LE-s) motor. A legnagyobb sebessge 110 km/h. A motor lkettrfogata 1192 cm3, srtsi viszonya 6,1. Nedves lgszr. Nagyobb szvszelepek. A dinam s a htventilltor hajtsa kzs. A dinam teljestmnyt 160 W-ra nveltk. Vkuumos elgyjtsszablyozst alkalmaztak.
1955 Egykamrs kipufogdob kt hangtomptval s kt kipufogcsvel. A csomagteret nveltk a tzelanyag-tartly alakjnak vltoztatsval. Ktklls kormnykerk. A sebessgvltm kapcsolkarja elbbre kerlt, s hajltott kivitel lett. A padln az alagt mellett, a ftst szablyoz forgatgombokat helyeztk el. Szlesebbek az els lsek. Az els lsek httmlja hrom helyzetben rgzthet. A fklmpkat a hts srvdn feljebb helyeztk. Ekkor kezdtk gyrtani a Karmann-Ghia Coup modellt.
1956 Tmlnlkli gumiabroncsok hasznlatnak kezdete. A motortrben jobb lett a rezgscsillapts. Az ajtzr vezet rsznek helyzete llthat. Az nindt nagyobb teljestmny, nveltk az ablaktrlmotor teljestmnyt is.
1957 Az els fcsapgyban lomrteget, a kormnyoszlopban manyag perselyt alkalmaztak. A fkvezetkeket galvanizlssal horganyoztk. A fkkulcsok hordtrcsjt 180-kal elforgattk. A fk- s tengelykapcsol-pedlokat kln csapgyaztk. Vltozott a ftcs beptse. A hts s az els szlvd mrete nagyobb lett. j lett a mszerfal. Nagyobb a visszapillant-tkr. Az ablaktrlkarok helyzete vltozott, hosszabb ablaktrllaptokat szereltek fel. Ekkor kezdtk gyrtani a Karmann-Ghia Kabriolet modellt.
1958 A sebessgvltm olajleereszt csavarjt mgneseztk. Manyag (PVC) toltett alaktottak ki.
1959 180 W teljestmny dinamt alkalmaztak. A htventilltor fordulatszma cskkent. Az irnyjelz kapcsolkarja automatikusan visszatr alaphelyzetbe. A kormnykerk ktklls, sllyesztett aggyal. A krt a kormnykerken elhelyezett gyrvel mkdtethet (csak az export kivitelben). Stabiliztor az elskerk-felfggesztsnl. A hts felfggesztsnl hosszabb lett a rug tja, hatrolkkal. A hts ls tmlja lehajthat. Lbtmaszt szereltek a jobb oldali els ls el. Az ajtkilincsek bellrl nyomgombbal rgzthetk.
1960 Augusztustl. A motor teljestmnye 25 kW (34 LE). A sebessgvltm teljesen szinkronizlt (csak az export kivitelben). A legnagyobb sebessg 115 km/h (ez egyttal a tarts sebessg is). Automatikus szvatberendezs. A levegszrbe elmelegtt terveztek. Hidraulikus lengscsillaptt szereltek a kormnyszerkezetbe. Vltozott a kormnym mdostsa. A fkfolyadk-tartly manyagbl kszl. A csomagtart trfogatt 65~-kal nveltk. Kzi ablakmost szereltek az els szlvdhz, ami a mszerfalon elhelyezett nyomgombbal mkdtethet. A fnyszrk aszimmetrikusak. Az nindtmotor a gyjtskapcsolval mkdtethet. Villog irnyjelzket alkalmaztak, amelyek kzl az elsk kln lmpatestben, a htsk a fk- s helyzetjelz lmpkkal kzs lmpatestben vannak.
1961 A kormnymbe csigahajtst ptettek. A kormnysszekt rudak, a kzifk bowdenek s a pedltengelyek nem ignyelnek karbantartst. Ajtnyits-hatrolt ptettek be. Mechanikus tzelanyagszint-mutatt alkalmaztak. Az utastr els rszbe raml meleg leveg mennyisge szablyozhat. Az els szlvd ablakmosja pneumatikus. Nagyobb, ktrszes hts lmpatestek. Kzponti gyjts- s nindt-kapcsol kormnyzrral (a Karmann-Ghia kivtelvel). Kzponti gyjts- s nindt-kapcsol a sebessgvltkart rgzt berendezssel (csak a Karmann-Ghia modellben).
1962 Tkletestett szelepvezrls. A kocsiszekrny padllemeznek javtottk a szigetelst. Az utastr mennyezett moshat manyaggal bortottk (csak az export kivitelben). j sszecsukhat foganty a toltethz. prilistl. Hidraulikus lbfk (a standard kivitelben). Az utastrbe raml friss levegt a htrendszer melegti. A kocsiszekrny hts rsznek szablyozhat a ftse.
1963 Februrtl. Vltoztak a sebessgvlt kapcsolrdjnak perselyei s csuklja (acllemez hz), amelyet gumi vezetkkel lttak el, ami meggtolja a sebessgvlt kiugrst az egyes fokozatokbl, s cskkenti a kapcsols zajt. Az kszjtrcsa tmrjt 234 mm-rl 208 mm-re cskkentettk, ezrt az kszj hossza is 1000 mm-re cskkent, tovbb csendesebb lett a htventilltor. Augusztustl. A tzelanyag-szivatty (AC-pumpa) tartja ms (barna szn) manyagbl kszl, ami kikszbli a szivatty mkdtet karjnak bekeldst. A hts rendszmtbla vilgtsnak burjt szlestettk. Lecsukhat tet az eddigi csvlt-cssztatott helyett (csak a Kabriolet modellben). A krt a kormnykerkre szerelt gyrvel mkdtethet. Az ajtkilincsek alakja vltozott, knnyfmbl nyomsos ntssel kszl, polrozva. A BOSCH ZV/PAU 4R5 s 4R6 tpus gyjtselosztkat j BOSCH ZV/JU 4R3 tpusval vltottk fel. A kondenztor a gyjtselosztba kerlt. Novembertl. j SOLEX 28 P1CT-1 tpus karburtor. A szvat hza nagyobb, vltozott alak. A karburtorban membrnos gyorstszivattyt alkalmaztak az eddigi dugattys helyett, a szvatberendezs fogazott szegmense 9 fog helyett 6 fog (a 8 154 031 motorszmtl). Decembertl. Jobb helvezets s fts kls bordkkal elltott bett alkalmazsval. A fts intenzitsa a bett alkalmazsval. A fts intenzitsa a bett cserjvel vltoztathat. Az els irnyjelzk lmpateste szlesebb. j BOSCH 0 101 212 003 tpus dinam j feszltsgszablyozval. A szelephimbkban olajcsatornkat ksztettek az lltcsavarokhoz, gy a szelepzrak vgnek s az lltcsavaroknak a kense javult, ami ezek kopst cskkentette.
1964 Janurtl. Alvzvdelem viaszalap vdrteggel, tartssga 6 hnap. Mrciustl. Tekintettel a gpkocsi hts rsznek nagyobb terhelsre, nveltk a hts torzis rugk elfesztst 1730' 50'-re. Jniustl. A 18,4 kW (25 LE) s a 22,1 kW (30 LE) teljestmny motorok kivtelvel minden motornl nveltk 0,2 mm-rl 0,3 mm-re a kipufogszelep hzagt. Vltozott a kormnym, hipoidolajjal tltttk fel. Nincs csavarral lezrt olajbent nyls, ezrt az olajszint ellenrzse is elmarad. Augusztustl. A fts az eddigi forgatgombok helyett az alagton elhelyezett kt karral szablyozhat. A meleg leveg kiramlsnl elhelyezett csbett tmrjt 60 mm-re nveltk, ezrt tbb meleg leveg ramolhat be az utastrbe. A ftsvezetkek tmrjt 62,5 mm-re nveltk. A ventilltorhoz raml htleveg mennyisgt fojtgyr helyett a ventilltorhzba beptett ngy terellemez szablyozza. A ffkhenger tmrjt 19,05 mm-rl 17,46 mmre cskkentettk, s egyttal a lkett 30-rl 33-ra nveltk. A fkbettek jobb felfekvse rdekben nveltk a megtmasztsi pontjainak a szmt (hrompontos tmaszts), ezrt a fkpedlra kifejtend lber cskkent. A fkpofk elmozdulsi lehetsgt a kerkfkhengerek dugattyiban s az lltcsavarokban lev kivgsok nagyobbtsval nveltk. Az ablakok leeresztsre bowdent alkalmaznak emel helyett. Az ablakok fellett 15~-kal nveltk. Az els szlvd hajltott, ezrt nveltk az ablaktrlkarok hosszt, tovbb alaphelyzetket jobb oldalirl bal oldalira vltoztattk. A motorhzfedelet nyomzrral lttk el. Az els lsek s tmli rugalmasabbak, vkonyabbak, gy ntt a hts tr. Nveltk a csomagtr trfogatt. Nagyobb, 'forgathat s eltolhat napellenzket alkalmaztak. A villamos vezetkek f ktegt a tet alatt a bal oldalrl a padllemez bal oldalra helyeztk. Mdostottk az ajtkon lev szellztet ablakok (elefntflek) zrjt. Vltozott a gyjtseloszt, a megszakt btyks tengelyt gy alaktottk t, hogy a Ill. hengerben a gyjts 2-kal ksbb kvetkezzen be (a 115 000 001 motorszmtl). Oktbertl. A tzelanyag-szivatty s a karburtor kz visszacsap szelepet szereltek a 25 kW-os (34 LE-s) motorokba. A tengelykapcsol kinyomcsapgyt manyag gyrvel lttk el (a 115 162 922 motorszmtl). Novembertl. A VW standard modellt felvltja a VW 1200A modell. Felszereltk tbb kiegszt berendezssel, szerelvnnyel teljesen szinkronizlt sebessgvltmvet, a kocsiszekrnyt tbb sznben gyrtjk. A teljesen szinkronizlt sebessgvltm bepthet a rgebbi gpkocsikba is a 630 4938-as motorszmig visszamenleg. A szelephimbk tartjban rvidebbek a csavarok. 1~isebbek a szelephzagok: hideg motor esetben mind a szv-, mind a kipufog szelepek hzaga 0, I mm. Decembertl. A szeleplkrudak tnyrjnak tmrje 29,5 mm-rt 28,5 mnr re cskkent, vastagsguk I mm-rel ntt. A tengelykapcsol tbb alkatrszt megerstettk.
1965 Februrtl. A sebessgvltmben mdostottk a htrameneti fokozatot gy, hogy az a gpkocsi ferde helyzetben se ugorjon ki. A fkkulcsok mrett nveltk, ezrt rvidebb pedlt esetn is egyenletes hats a fkberendezs. A kzifknl kiegyenlt himbt ptettek be. Mrciustl. A fm gyertyakbeleket grafittal helyettestettk. A zrejek kikszblsre az ajtk csuklpntjai al hullmos altteket szereltek. Mjustl. A meleg leveg ramlst szablyoz zsalu tengelyt horganyoztk; ami meggtolja bergdst. Augusztustl. Elkezddtt a VW 1300-as s a VW 1200-A modellek gyrtsa 25 kW (34 LE) teljestmny motorral s komplett VW 1300-as alvzzal (stabiliztor, grgs kormnym). YW 1300-as modell. A motor lkettrfogatt 1192 cm3-rt 1285 cm3-re nveltk a VW 1500/1600-as modell forgattystengelynek alkalmazsval (nagyobb, 69 mm-es lket). A motor teljestmnye 4000 1/min fordulatszmon 29,4 kW (40 LE). A srtsi viszonyt 7,3-ra nveltk. Az elgyjtsi szg 7,5. A dugatty lkete 64 mm helyett 69 mm. A dugattyk s a dugattygyrk kialaktsa is vltozott. A hajtrudak s a dugattycsapszegek (tmrjk 2 mm-rel nvelve) egyeznek a VW 1500-as motorval. A hengeren 19 borda van, mint a VW 1500/1600-as motornl (eddig csak 14 borda volt). A vezrmtengelyt cserlhet aclperselyekkel csapgyaztk. A szvszelepek tmrjt 31,5-rt 33 mm-re nveltk. A szvrendszer csatorninak tmrit, tovbb a hengerfejben lev szvcsatornkat is nveltk: a karburtort 29 mm-re, a szvcst 28 mm-re. A 30 PICT-1 tpus karburtor karakterisztikja vltozott: elektromgneses szelep van z resjrati rendszerben s a pillangszelepet mozgat kar leszerelheti. A tengelykapcsolban ersebb nyomrugk vannak, kk sznek, mg a 25 kW-os (34 LE-s) motorhoz valk barnk. Azokba az exportra kszl gpkocsikba, amelyek elrelthatlag poros utakon fognak kzlekedni, ktfle levegszrt (folyadkost) ptenek be. 0C feletti hmrsklet esetn a SAE 30 motorolaj hasznlatt ajnljk (csak a VW 1300-as gpkocsikhoz). Vltozott az els lsek kerete. Az els lsek tmljnak lltszerkezett biztostottk az ls esetleges sszecsukdsa ellen (ez a vltoztats a rgebbi modellekben nem alkalmazhat). A hangjelzs mkdtet karja flkr alak. A kormnykerk rnatt fekete. VW I200A/I300-as modell. Mdosult a tzelanyag-tartly, a bal als bemlyeds a keresztrdnl nagyobb. Javtott kivitel adberendezst alkalmaztak a tzelanyagszint-jelzhz. A szeleplkrudakba bels vezet gmbfejeket ptettek (mint a VW 1500/1600-as modellben). Az olajszivatty szvcsvnek tmrje 10 helyett 12 mm. A 25 kW (34 LE) teljestmny motor hengern 1 I helyett l8 htborda van, s nagyobb az olajszivatty. A tengelykapcsol kiemel karjait megvltoztattk, s a knnyebb llts cljbl szrnyas anykat alkalmaztak. A kiemeltengely csapgyait kopsll manyagbl ksztettk. Az 1. s I1. sebessgfokozat szinkrongyrit megnveltk, ezltal kisebb a kapcsolshoz szksges er (ez a mdosts a rgebbi modelleken is vgrehajthat). Az 1. s II. sebessgfokozat kapcsolvillinak rdja hosszabb s a hzban kt csapgyban gyaztk. Jobb a hajttengely tmtse, a tmtgyr eltt olajszr trcsa van. Az els kerkfelfggesztsben alapvet vltozsokat vezettek be. A kerekek (a tengelycsonk) karbantartst nem ignyl gmbcsuklkkal kapcsoldnak a lengkarokhoz, mint a VW 1500/1600-as modellben. A fels lengkar csapszegnek a perselye klpontos (excentrikus), ami egyben a kerkdls belltsra is alkalmas. A csvek tvolsgt az els felfggesztsben 120 mm-rl 150 mm-re nveltk. A torzis rugk 8 helyett 10 lapbl llnak. A lengkarokat bell fmperselyben, kvl tgrgs csapgyakban csapgyazzk (mint eddig). A kerkcsapgyak - ferde hatsvonal golyscsapgyak helyett kpgrgs csapgyak. A csapgyhzag szortanyval llthat az eddigi kt hatlap anya helyett. A lengscsillaptkat AEOM gumitkzkkel lttk el, ezltal megfelel a rugzs karakterisztikja. A kerekek elfordtst egy, az els tengelyhez hegesztett tkz hatrolja, amelyben kt lltcsavar van. Ezek a csavarok egy kln kormnykarral mkdnek egytt. A kormnysszekt- rudakat szort hevederekkel biztostjk. A kerksszetarts a hossz sszektrudakon lev hvelyekkel llthat. Az els felfggeszts kerett a csvek mdostott tvolsgnak megfelelen vltoztattk. A keret kiegyenlti s jobban tmti a keret s a kocsiszekrny kztti rst. Az ajtkra kilincslemezt szereltek, ami balesetkor meggtolja az ajtk esetleges kinylst. A mszerfal kzepn nyls van a meleg leveg szmra (a mdosts mindkt esetben a rgebbi kocsikon is alkalmazhat). j foglalatokat szereltek a fnyszrkba. A kerktrcskon nylsok vannak a fkdobok jobb htsre s a kerekek tmegnek cskkentsre (a mdosts a korbbi gpkocsikon is bevezethet). A dsztrcsk laposak. A fkdobok agya bordzott, ami meggtolja deformcijukat. 6 mm-rel szlesebbek a fkdobok, ezrt a kerekek tvolsga 1288 mmrl 1300 mm-re nvekedett (a rgebbi gpkocsikon is talakthatk gy). j ajnls a hts gumiabroncsok nyomsra: egy vagy kt szemly esetn 1,7 bar (1,7 kp/cm2), teljes terhels esetn 1,8 bar (1,8 kp/cm2) (valamennyi rgebbi gpkocsira is rvnyes). Karmann-Ghia. Az ablaktrlk s a vilgts kapcsoli a sebessgmr bal oldaln vannak. A villamos vezetkek f ktegt nem a mennyezet jobb oldaln, hanem alul a padllemez bal oldaln vezetik. Az akkumultor a motortrben, a bal oldalon van. Hamarabb kapcsol be a tltdinam, kszjtrcsjnak tmrje 105 mm-rl 90 mm-re cskkent. Oktbertl. Az alapjrati fordulatszm 700-800 1/min, mert ez megfelelbb a rvidebb tli utakhoz, azonkvl a kipufog gzok is kevesebb mrgez anyagot tartalmaznak. A gyorstszivatty karja hosszabb, kt furattal a sasszeg szmra, a befecskendezett benzin mennyisgnek vltoztatsra. Novembertl. A VW 1200A tpusba is a VW 1300-as tengelykapcsoljt ptik be. A tkletestett kinyomkarok kvetkeztben a tengelykapcsol-trcskat sszeszort er nvekedett.
1966 A benzin-leveg keverk pontosabban adagolhat a gzpedl s a karburtor kztti tttel karakterisztikjnak mdostsa kvetkeztben. Rvidebb a gzbowden, vltozott a kartttel a karburtoron. A VW 1300-as modell ajtkilincsei vltoztak. Az 1300 cm3-es motor hajtrdjait illeszt csavarokkal s anykkal szereltk fel, mint a VW 1500/1600-as modellt. Februrtl. Javtottk az acl toltet tmtst. A tmtanyag gumihuzal. prilistl. Vltozott az ls kerete s a httmla rgztszerkezete. j kilincsm s emel beptsvel a szerkezetet tkletestettk (a mdosts a rgebbi modelleken is elvgezhet). Mjustl. Lemezbl kszlt pedltartt alkalmaznak, mint a VW 1500/1600as modellnl. Az alvzkeretet a pedltartnl mdostottk. Az elmelegtett leveg beszvsa nem a motortrtl, hanem a ftcsatornbl trtnik. A fkfolyadktartlyhoz vezet cs vltozott, szoros illeszts helyett csavaros szortssal kapcsoldik. Mdosult a fkfolyadktartly-fedl is. A lendtkereket felfog csavar meneteinek szma 1,5 menettel (kb. 2 mm-rel) tbb (ez a mdosts a rgebbi modellekben is vgrehajthat). Az els felfggeszts csuklinak gumiburkolatait tartsabb manyagbl kszlt szortgyrkkel erstettk fel, ezrt a tmts hatsosabb s tartsabb. A bels persely tmrje 3 mm-rel nagyobb a csap tmrjnl. Augusztustl. Az nindt jobb zemi krlmnyeinek biztostsra nveltk 4 mm-rel (276 mm-re) a lendtkerk tmrjt. A fogszm 109-rl 130-ra emelkedett. Ezrt a tengelykapcsol ltal a sebessgvltmben elfoglalt tr is nagyobb, a kis fogaskerk csapgynak furata pedig kisebb lett. Az nindt fogaskereke vltozott. Nveltk a szeleplkrudak tmrjt, hosszsguk 0,8 mm-rel ntt. A motorfelfggeszts mdastsa kvetkeztben javult a motor tartkeretnek zajcsillaptsa (az alkatrsz szma 111 813 805R). Vltozott az ajnlott olajminsg: nyron SAE 30, tlen SAE 20W/20, -IS C alatt SAE 10W. j tltdinamt alkalmaztak, amelynek fordulatszma kisebb, tmrje 90 mm helyett 105 mm. Ennek kvetkeztben vltozott a htventilltor nhny alkatrsze s hza. A feszltsgszablyoz a hts ls al, a bal oldalra kerlt. Vltozott a gyjtseloszt karakterisztikja (az elgyjts irnyban). A gyjttekercs !5 jel csatlakozjra hrom vezetket ktttek (a tolatsjelz lmpt is). Vltozott a gpkocsi villamos kapcsolsi smja. Minden VW szemlygpkocsiban megvltoztattk a III. sebessgfokozat mdostst: I : 1,32 helyed 1 : 1,26 (29 : 32 fog). Ennek hatsra ebben a fokozatban nagyobb lett a vgsebessg, javult az elzs lehetsge (ez a mdosts a rgebbi gpkocsikban is elvgezhet). A hts felfggesztsben rugalmas lett a stabiliztor, hogy cskkenjen a jrm dlse a kanyarokban. Ennek rdekben rugalmasabb torzis rudakat ptettek a hts felfggesztsbe. A rd tmrjt 21 mm-re cskkentettk, elfesztsi szge 2050'. A hts kerekek nyomtvjt 58 mm-rel, 1380 mm-re nveltk. Ezrt a kzifk bowdenjei hosszabbak lettek s vltoztattk a fkcsveket is. A biztostdobozban 8-rl 10-re nvekedett a biztostk szma. j a gyjtskapcsol, kt rszbl ll: a kapcsolbl s a kormnyzrbl. Meghibsods esetn csak a rgzt hengert kell cserlni, nem. az egsz zrat. A gyjtskulcs s az ajtkulcs azonos. Az ajtk bellrl nyomgombbal rgzthetk. Az ajtk bellrl hzkarral nyithatk, mint a VW 1600-as tpusban. Kilincsmves ajtzrakat alkalmaztak, mint a VW 1600-as modellben (jobb az ajtk biztostsa vratlan kinyls ellen). Az ajtkrpitokon s az utastr oldaln htul nincsenek dszlcek. Mindkt ajtn knyktmasz van (a VW 1300 A modell kivtelvel). A csomagtartfedlen, az ajtkon s a kocsiszekrny oldaln keskenyebbek a dszlcek. A dszlceket acl rgztk helyett manyag szemekkel lehet felersteni. Vltozott a motortr fedele, rvidebb lett, gy nyitskor tvolabb van a lkhrttl. Ez megknnyti a motorhzfedl nyitst a lkhrt srlse esetn. Cskkent a hts rendszmtbla ferdesge. Rvidebb lett a hts zrlemez, gy a motor knnyebben kiszerelhet. Ugyanezrt alkalmaztak keskenyebb oldallemezeket s szlesebb gumitmtseket is. A Kabriolet s a Karmann-Ghia modellt 1,5 1-es motorral gyrtjk, az utbbit ell trcsafkkel szerelik (ktkrs fkrendszer). A VW 1200 A tpust felvltottk a VW 1300 A tpussal. Ez a VW 1300-as modellhez kpest szernyebb kivitel, de 29,4 kW-os (40 LE-s) motorral kszl. VW 1500-as modell. A VW 1300-as kocsiszekrnyekbe 1,5 l-es 32,4 kW (44 LE) teljestmny motorokat is szerelnek, melyeket a VW ruszllt kocsikhoz sorozatban gyrtanak. A modell jele VW 1500. blt olajszrje van kt szvcsonkkal (a Karmann-Ghia modell kivtelvel). A SOLEX 30 P1CT-1 karburtor szablyozst mdostottk. A forr levegt a kt hengertejbl vezetik a levegszrbe. A jobb hts rdekben a ventilltor kszjtrcsjnak tmrje 7 mm-rel nagyobb. A tengelykapcsol tmrje 200 mm. A ftttel fogaskerekei azonosak a VW 1600-as tpusval, ezrt a ftttel mdostsa is azonos, hogy a IV. sebessgfokozatban a motor fordulatszma s nterhelse alacsony legyen. Az els kerekeken ATE trcsafkek vannak. A kerktrcsk t helyett, ngy nagyobb tmrj csavarral szerelhetk (M14 az eddigi M12 helyett). Mdostottk a hts fkdobokat. Kt szerelnyls van a fkbettek lltshoz s kt horony, mint a VW 1600 tpusban. A hts kerekek nyomtvja 1350 mm.
1967 Janurtl. VW 1200-as modell 25 kW-os (34 LE-s) motorral s az 1300-as modell alvzval s kocsiszekrnyvel, de kevesebb krmozott dsztssel (pl. a szlvdk keretben dszlc helyett csak a fekete gumicsk van) kszl, a hts felfggeszts stabiliztor nlkli, az zemi jellemzi azonosak a VW 1200 A s 1200 export modellek jellemzivel. Februrtl. A forgattystengelyben a fcsapgyak s hajtrdcsapgyak kztt tbb az olajcsatorna, gy jobb a kens (a VW 1200-as modell kivtelvel). Mrciustl. Az els lsek httmljnak belltsa j rendszer, forgatgombokkal szablyozhat (a VW 1200-as modell kivtelvel). Augusztustl. 12 V-os a villamos berendezs (a VW 1200-as kivtelvel). Vltozott az 1,5 1-es motor karburtora. Nagyobb az szhz, hogy a meleg motor knnyebb indtsa rdekben a benzin hidegebb legyen. A fnyszrk fgglegesek. A tzelanyag-tartly nyitsa a kocsiszekrny oldalra kerlt, hogy ne jusson benzingz a csomagtrbe. Magasabban helyeztk el s megerstettk a lkhrtkat. Az ablaktrl ktsebessges lett. Az zemanyagszint-jelz mszert s az ellenrzlmpkat a sebessgmrben helyeztk el. A teleszkpos kormnyoszlop tkzskor sszenyomdik, A gyjtskapcsol a kormnyoszlopra kerlt. Az ablaktrllaptok 20 mm-rel hosszabbak. A friss leveg beszvsa az utastrbe az els szlvd ell trtnik (a VW 1200-as modell kivtelvel). Az elefntfleken j zrak vannak. Hrompontos rgzts biztonsgi vekkel szereltk fel a gpkocsit. Nagyobb kls visszapillant-tkr, sszecsukhat tartn helyezkedik el. A fkrendszer ktkrs (a VW 1200-as modell kivtelvel). A fkbettek szlessge 30 mm-rt 40 mm-re nvekedett. A fkfolyadktartly a csomagtr els rszbe kerlt. Rvidebb a csomagtart fedl, nyomgombos zrra:. A jobb oldali ajtkon szintn van zr. A motorhz fedele rvidebb. Az ajtkon a kls kilincseket mdostottk. A sebessgvltkar rvidebb s 78 mm-rel htrbb kerlt. A kzifk karja rvidebb. A VW 1200-as s 1300-as modellek kerktrcsin ngy furat van. A VW 1500-as modellt rszleges automatikval lttk el. j hts tengelye van (a kerkfelfggeszts ferde lengkarokkal, a fltengelyek kt csuklval).
1968 1967 szeptembertl (a 118 071 488 alvzszmtl kezdve) a V W 1500-as modellben automatikus sebessgvltm. Augusztustl (a 119 000 002 alvzszmtl kezdve) a V W 1300-as modellben is automatikus sebessgvltm van. Ettl kezdve talaktottk a hidrokinetikus hajtmvet gy, hogy az mind a VW 1500-as, mind a VW 1300-as modellbe bepthet. A mdostott hidrokinetikus hajtm - amelyet az els fedlbe bettt 001 323 571 katalgusszm mellett lev A bet klnbztet meg - a rgebbi VW 1500-as modellekbe nem pthet be.
Az automatikus sebessgvltmvet ptett modellek fontosabb mszaki adatai Modell 1300 Automatik 1500 Automatik Teljestmny, kW (LE) 29,4 (40) 32,4 (44) A legnagyobb sebessg, km/h 115 120 A gpkocsi felgyorstsnak ideje 100 km/h sebessgre ll helyzetbl, kb., s I. fokozat 32,5 25,5 II. fokozat 35,5 29,0 III. fokozat 40,5 34,5 Fogyaszts, 1/100 km, kb. 9,5 10,0
Az augusztus utn gyrtott modellek klsleg nem klnbznek az 1967 augusztusa s 1968 jliusa kztt gyrtott modellektl. Ezrt klns figyelmet kell fordtania hasznlt gpkocsi rtknek megllapftsakor a kvetkezkben felsorolt rszletekre. A mszerfalon vltoztak a mszerek: a sebessgmrn az sszes szm fggleges helyzet, kevesebb osztsvonal van, minden ellenrzlmpt jellel lttak el. A gpkocsiba vszvillogt szereltek (mind a ngy irnyjelzlmpa egyszerre mkdik): a visszajelzlmpval elltott gombot (amely a friss leveg beramlst szablyoz jobb oldali forgatgomb alatt helyezkedik el) ki kell hzni. A csomagtartfedl nyitkarja a kesztytartban van. A kesztytartra zrat szereltek. A fedl bels oldaln feltntetik a gumiabroncsok ajnlott nyomsrtkeit. A tzelanyag-tartly bentnylsnak fedele a csomagtart jobb oldali bort lemezn tallhat s a mszerfal alatt, a bal oldalt elhelyezett bowdennel csak bellrl nyithat. A bentnyls fedelnek bels rszn tntetik fel a tzelanyag szksges oktnszmt (az RM vizsglati mdszer szerint). Az utasteret ft meleg leveg bemlnylsait kb. 100 mm-re kzeltettk az els lsek snjeihez. A ft leveg beramlst szablyoz kar (ez a VW 1200-as modellben nincs) a nylsok felett, oldalt van. A ft levegt lezr szelep tmtst tkletestettk, szilikongumibl kszl. Javtottk az els szlvd jgmentestst is, mert a fts bekapcsolsakor a mszerfalon lev kt nagy nylson ramlik be a meleg leveg. Az els ls httmlja hrom helyett ngy helyzetben rgzthet. Az ls jobb oldaln tallhat az annak elretolst korltoz berendezs. Az ls teljes elretolsa - kiszerelskor - a szablyoz rug csavarhzval val benyomsa utn vlik lehetsgess. Az j hatrolberendezs a rgebbi modellekbe is bepthet. A Karmann-Ghia modellen az els lsek snen kzp fel kiss eltoltk, rugalmasabbak s knyelmesebbek a hts lsek. A motorhzfedlen vzelvezet nylsok vannak. Nehezebben szrevehetk, de az eddig felsoroltaknl fontosabbak az 1968 augusztusa ta gyrtott motorokon bevezetett klnbz mdostsok. A motortr por elleni tmtse javult a megerstett kivitel, egyperemes gumitmtsek alkalmazsval. A levegszr azonos a VW 1500-as tpusval, de csak egy szvcsonkja van. Ha a szvcsonkban lev szelep zrva van, akkor a motor meleg levegt szv be. A motor szellztetse zrt rendszer, ezltal alapjraton s alacsony fordulatszmon jobb az tfjt kipufog gzok elvezetse. Ezt tbbek kztt a szvcsonkban lev szelepre szerelt kis ellensllyal rtk ei. Az j gyjtberendezs elosztfedele magasabb s mdostottk a megszaktkat. A VW 1200-as, 1300-as s 1500-as modellek megszaktjnak katalgusszma: 111 905 205T (a rgi 113 905 205K). Az elgyjts szge 7,5 a fels holtpont eltt. VW 1500 Automatik j megszaktjnak szma: 113 905 205AA (a rgi 113 905 2051'), az elgyjts 0. Az augusztustl gyrtott tengelykapcsolkon kt fontos mdostst vezettek be. Az 1200-as tpus 25 kW-os (34 LE-s) motorja kivtelvel minden VW motort (a forgs irnyban) csavar rugalmassggal rendelkez tengelykapcsol-trcsval ltnak el. Ennek elnye az, hogy a tengelykapcsol be-, ill. kikapcsolsa folyamatosabb vlt. A rugalmas tengelykapcsol-trcsk a rgiek helyett bepthetk. j szinkroniztorok beptsvel knnyebb vlt a sebessgvlts is (ezt a mdostst a rgebbi modellekben is vgre lehet hajtani). Augusztustl szlltanak VW 1300-as gpkocsikat trcsafkekkel is (az els kerekeken). Ugyanezeket a fkeket ptik be a sorozatban gyrtott VW 1500-as gpkocsikba. Nehezen szrevehet, de jelents vltozs az j ablakleereszt szerkezet, amely megknnyti az ablakok nyitst s zrst. Az ablakot emel kar egsz kzps rsze vezetett, nemcsak kt ponton, mint eddig volt. Az j ablakleereszt az 1968 mrciusa utn gyrtott gpkocsikba pthet be, a 118 701 827 alvzszmtl kezdve. Az ajtk csuklpntjainak s az ablakleereszt vezetkeinek kensre SAE 10 minsg olajat kell hasznlni zsr helyett.
1969 A VW 1500-as modell motorhzfedeln vltozott a ht(nylsok szma, sszesen 28 db nyls (ngy sorban) van. Vltozott a Karmann-Ghia modell els irnyjelz lmpateste, a hts lmpatestben vannak a tolatsjelz lmpk. Az 1 tpus sszes modelljben a kilincsek, a bels ajtfogantyk s az ablakleereszt karok fekete manyagbl kszlnek. Mdosult az utastr els rsznek ftst szablyoz kar. Vltozott az els jobb oldali ls eltti napellenz (nem hajthat oldalra). A VW 1200-as modellben ktkrs fkrendszer van. Az 1 tpus minden modelljnek kerktrcsi s dsztrcsi antikorrzis Chrom-Farbe bevonattal kszlnek. A VW 1300-as s 1500-as modellekhez kaphat az n. "L-Paket" (M 603), mely nveli az utazs biztonsgt s knyelmt. Az sszellts a kvetkezket tartalmazza
kt darab tolatsjelz lmpa, gumi tkzbakkal felszerelt lkhrtk, puha borts mszerfal fkellenrz lmpval, vaktsmentes bels visszapillant-tkr, tkr a vezet melletti ts napellenzjben, zr a kesztytarthoz, zseb a bal oldali ajt krpitjn, kln hamutart, kln padlsznyegek.
Azokon a gpkocsikon, amelyekbe a felsorolt felszerelseket beptettk, a gyri jelet egy L bet egszti ki, pl.: VW 1500 L. A Karmann-Ghia modellekben kln felszerels az erstett hts lkhrt. Az 1200-as, 1300-as s 1500-as motorok forgattyhzban lev olajcsatornk nagyobbak, az olajnyomst kln szelep szablyozza, s mdostottk az olajszivatty hzt is. Az 1200-as s 1300-as motorokban a meleg leveg ramlst termosztt szablyozza. Mindkt motorba a VW 1300 Automatik tpus levegszrjt ptettk be. Jlius 1-tl az 1 tpus minden modelljben j karburtor van. A VW 1500asban SOLEX 30 PICT-2, a VW 1200-as s 1300-as gpkocsik karburtorai szintn jak. Az resjrati keverk sszettelt szablyoz csavaron vdburkolat van. Az USA szmra a VW 1500-as modelleket 1600 cm3-es 33,8 kW (47 LE-s) motorral szlltjk. Ez a motor megegyezik a VW Transporter motorjval az zemanyagellt rendszer kivtelvel. E modellbe SOLEX PICT-3 karburtort ptenek be. A villamos berendezsekben a legtbb mdosts a lmpkat rinti, mert minden lmpt az eurpai szabvnyoknak megfelelen alaktottak t. Ezrt a rgebbi tpus gpkocsik javtsakor mr az j lmpkat kell bepteni. Az I tpus minden modelljben a bels vilgts nyomgombja sllyesztett, a sebessgmr dszkerete matt.
1970 Augusztustl vltozott a modellek jellse s elkezddtt a VW 1302-es s ennek mdostott vltozata, a VW 1302 S modell gyrtsa.
A VW 1302 modell motorja: lkettrfogata 1285 cm3; teljestmnye 32,4 kW (44 LE) 4100 1/min fordulatszmon; srtsi viszonya 7,5; a gpkocsi legnagyobb sebessge 130 km/h;
A VW 1302S modell motorja: lkettrfogata 1584 cm3; teljestmnye 36,8 kW (50 LE) 4000 1/min fordulatszmon; srtsi viszonya 7,5; a gpkocsi legnagyobb sebessge 140 km/h.
Az olajht knnyfmtvzetbl kszl, a. htrendszer lemezburkolata mgtt keresztben helyezkedik el. Az els kerkfelfggeszts McPherson-tpus. A fordulsi kr sugara 5,5 m-rl 4,8 m-re cskkent. A kocsiszekrnyen ell s htul flek vannak a vontatshoz. A tengelykapcsolt s a fkpedlt elretoltk gy, hogy 20 mm-rel a gzpedl felett vannak. A tzelanyag-tartly alakja vltozott, rtartalma nagyobb, 41,5 1. Az ablakmos folyadk tartlynak rtartalmt 1,6 1-re nveltk. A csomagtr trfogata 0,14 m3-rl 0,26 m3-re vltozott. A gpkocsi tmege 820 kg helyett 870 kg, a hasznos teherbrs 20 kg-mal nvekedve 400 kg-ra vltozott. Jelentsen javult az els s a hts tengely terhelseloszlsa. Az els szlvd eltt lev sszes karosszriaelem alakja vltozott. A csomagtartfedl domborbb, a srvdk hosszabbak s a merevt elemek alakja is mdosult. A hts oldalablakok mgtt szellznyls van, a friss leveg a mszerfal mellett ramlik be. A tzelanyag-tartly zrfedele tmtett kivitel. A tengelytv 20 mm-rel, az els kerekek tvolsga 69 mm-rel, a htsk 2 mm-rel ntt, a gpkocsi teljes hossza 50 mm-rel, szlessge 35 mm-rel nagyobb. Kiss nveltk a fkdobok tmrjt is.
1972 Augusztustl gyrtjk az j VW 1303-as modellt. A motoron fleg a kipufog gzok mrgezanyag tartalmnak cskkentse rdekben hajtottak vgre vltoztatsokat. A sebessgvltmben az I. s IV. sebessgfokozat tttelt mdostottk 17,54-rl 16,54-re, ill. 3,65-rl 3,89-re. A kocsiszekrnyen vgrehajtott mdostsok a kvetkezk. Az els szlvd hajltott, 42~-kal nagyobb a rginl. Ennek kvetkeztben a vezet feje s a szlvd kztti tvolsg 115 mm-rel nvekedett. Az j szlvd miatt j ablaktrlt s a szlvd grbletnek megfelel ablaktrllaptokat kellett bepteni. A hts lkhrtt megerstettk, s kiss eltvoltottk a kocsiszekrnytl, ezrt a gpkocsi hossza 4110 mm-re nvekedett. A hts lmpatesteket csaknem ktszeresre nveltk. Az j mszerfalon matt fekete bevonat van, a beptett mszerek magasabban helyezkednek el. Kln kvnsgra rt s ngyjtt is beptenek a mszerfalba. Jelentsen javult az utastr ftse s szellzse. Az j els lsek 140 helyett 198 mm-es tartomnyban llthatk s 11 helyzetben rgzthetk. A gpkocsi tmege kb. 20 kg-mal nvekedett.
1973 Augusztustl gyrtjk a VW 1303S jel modellt 1585 cm3-es, 36,8 kW (50 LE) teljestmny motorral. Kln kvnsgra az els kerekekre trcsafket szerelnek.
1975 Jliusban megszntettk a 1303 s 13035 modellek gyrtst. Ettl az idponttl kezdve az 1303-as modellt csak Kabriolet kivitelben gyrtjk. Augusztustl folytattk a 1200-as modell gyrtst Standard s Lux kivitelben ktfle motorral: 1200 cm3-es 25 kW-os (34 LE-s) vagy 1600 cm3-es 36,8 kW (50 LE) teljestmnyvel.
1978 Janur 1-tl az NSZK terletn (Emden) beszntettk az 1 tpus gpkocsik gyrtst. Ezeket a gpkocsikat a ksbbiek folyamn csak klfldi lenyvllalatok gyrtjk (Mexik; Brazlia) mind a mai napig.
1979 Az 1303 Cabriolet nagy sikern felbuzdulva jabb 19.569 autt gyrtanak. A VW ezen tpust 1980 elejig Osnabrckben ptik.
1980 Eurpba 13.052 db VW1200-as Mexik-Kfert importlnak.
1981 mjus 15. A 20.000.000-dik bogr legrdl a mexiki gyrtsorrl. A nmet piac a "Silver Bug" nevet visel modellel nnepel.
1982 Egy jabb modell rkezik, a "Jeans Bug". Ktfle sznben vsrolhat meg: hfehr (Alpinweis) s marsvrs (Marsrot). A bogr ekkor 9.995,00 DM ron vsrolhat meg. Ugyanebben az vben kiadjk a "Special-Bug"-ot is.
1983 Hrom jabb modell szletik: "Aubergine-Kfer", "Eisblau-Metallic-Kfer" s az "Alpinweis".
1984 A bogarak ra mr meghaladja a 10.000,00 DM-t. Megjelenik a "Sunny-Bug", "Samtroter Kfer" (teljesen vrs?).
1985 A bogr 50-ik szletsnapjn kiadjk a "Jubileumi bogarat", melyet metlszrke fnyezssel s zld fnyvd vegezssel lttak el.
1986. augusztus 12. Az utols 3.000 db Mexik-Bogr rkezik meg Emdenbe - ezzel a hivatalos Nmetorszgi import vget rt.
Azrt,hogy ezt megtudhattuk kln ksznetet rdemel JoPi,aki hozzjrult,hogy ezek a fontos infk az n oldalamra is felkerlhessenek.
ITT mg rengeteg hasznos s rdekes olvasni-nzni valt tallsz,a felhasznlt irodalom megjellst is belertve.

|